0618 946 036 info@poweredbybarry.nl
<< Ga Terug

Waarom trillen spieren?

Leuk stukje .

Een aantal van jullie heeft dit of heeft dit gehad .

Voor mij is het niet meer als normaal, maar ik merk soms lichte paniek en WTF is dit moet ik stoppen reacties 😁

Vandaar dat ik dit wel een passend stukje uitleg vond voor de zondag avond .

Hou je vast ! Daar komt ie 😁💪

Trillende spieren komen vooral voor bij de beginnende sporter en bij de gevorderde sporter die een heel zwaar gewicht tilt.

Het trillen van spieren wordt ook wel ‘spiertremoren’ genoemd.

Dit is weer wat anders dan spierkramp, wat extreme oncontroleerbare spiersamentrekkingen zijn ( kramp hebben we allemaal wel is gehad ).

Hoe ontstaan deze spiertremoren en wat kun je eraan doen?

Trillende spieren ontstaan doordat ze op dat moment te hard moeten werken.
Je vraagt meer van je spieren dan dat ze op dat moment aankunnen.
De spiervezels worden ongecontroleerd opgerekt en samengetrokken, waardoor er microscopisch kleine scheurtjes ontstaan.

Dit klinkt misschien niet goed, maar deze kleine scheurtjes zorgen er juist voor dat de spier groeit.

De scheurtjes zijn voor het lichaam een teken dat de spieren verstevigd moeten worden met spiervezeltype 2.

( er zijn 3 spiervezeltype, mocht er interesse zijn welke en wat ze doen dan hoor ik dat graag, voor nu laat ik het hier even bij . )

Wat kan je doen tegen trillende spieren?

Trillende spieren zijn vervelend en het geeft aan dat de belasting op dat moment te hoog is voor de spier.
Een mogelijke oorzaak is dat de glycogeenvoorraad in de spier laag is.
Neem op dat moment bijvoorbeeld een dextro of een burner ( kleine rode flesjes in de sportschool ).

Deze snelle suikers vullen de glycogeenvoorraad aan, waardoor er meer energie vrijkomt.

Twee andere opties zijn de spier rekken en rust geven.
Door de spier te rekken, komen de spiervezels op rek te staan en kunnen ze zich niet samentrekken.
Ook bij spierkrampen kan rekken goed helpen.

Een verhoogde concentratie melkzuur na een zware inspanning (het verzuren van je spieren) kan het beste verholpen worden met rust.

Melkzuur wordt dan afgevoerd en afgebroken in de nieren.

Zorg tussen je sessies dus voor voldoende rust( heb je die rust weer 😐 ).

Magnesium

Een van de oorzaken voor spierkrampen en trillende spieren die vaak naar voren wordt gebracht is een magnesiumtekort.

Echter, komt dit zelden voor en ligt de oorzaak vooral in een te zware belasting.

Twijfel je hier toch over?

Ga dan bij jezelf na of je voldoende brood en graanproducten, groente, noten, melk en melkproducten en vlees eet.

Magnesium is ook te koop in de sportschool .

Wat moet je doen?

Het trillen van spieren is dus te verminderen door je energievoorraad op peil te houden, rekken en voldoende rust te nemen.

Je trillende spieren zijn een teken van overbelasting of vermoeidheid.

Wees niet bang, want deze vermoeidheid en het daaropvolgende herstel is juist nodig om je spierkracht te verbeteren!

Dus .

Lekker doortrainen .

Ga je trillen ?

Helemaal top, dan ben je dus echt bezig om je spieren sterker te maken, aangezien wij kracht training doen zal bij een beginner het trillen al binnen een maand afnemen, het lichaam past zich snel aan .

Bij een gevorderde sporter zal het terug komen.
Mits je maximaal inzet durft te tonen .

Heb je het nou als gevorderde vaker, neem dan magnesium tabletten.

Ik neem ze preventief iedere dag, je lichaam heeft het nodig .

Verder is bij krachtsporten echt aan te raden :

multi vitamine
vitamine C
vitamine D
omega 3 .

Naast je eiwitten en amino zuren zijn dit je belangrijkste spier herstellers / opbouwers .

Als je goed eet en bovenstaande voldoende in je lichaam hebt zal je niet trillen, minder spierpijn hebben beter slapen en harder groeien .

Hoop dat jullie weer wat geleerd hebben 😃

P.s.

Even een kleine aanvulling .

Met rust bedoel ik niet overbelasten .

Als je met rust er vanuit gaat dat je stil moet zitten dan is dit niet wat ik bedoel .

Door rust te nemen in de zin van “niet bewegen” zal de bloedtoevoer naar de desbetreffende spier minimaal zijn .
Minimaal bloed toevoer is ook minimaal lactaat afvoer .

Naar huis fietsen na het sporten, een stuk lopen of andere vormen van LICHTE training verhogen de bloed toevoer naar de spier, en zo dus ook de aanvoer van “reparatie materiaal” en afvoer van lactaat .

Denk maar aan hoe je je voelt als je na een zware benen dag uit de auto stapt vs op de fiets naar huis gaan, op de fiets zal aanzienlijk beter aanvoelen ( als je thuis bent, niet tijdens het fietsen 😳 ) .

Dus lichte inspanning werkt in je voordeel .

Met rust word dus bedoeld : niet overbelasten .

Groetjes barry .

 

Share This

Deel dit bericht

Deel dit bericht met je vrienden..!