0618 946 036 info@poweredbybarry.nl
<< Ga Terug

HOE ERG IS HET ALS JE EEN MINDERE DAG HEBT IN DE GYM?

Laatst schreef ik een heel verhaal hierover wat ik niet kon posten, ik had echt een slechte sport dag, en mijn taalgebruik in dat stukje was dan ook on-acceptabel 😳😂 niet💯.

Het ging erover dat ik een complete rukdag had met trainen omdat ik bij haast géén oefening mijn reptargets haalde.

Snel haastte ik me naar de spiegel om te checken of mijn shape nog wel in orde was…

Ik heb het stukje nog een keer proberen te typen maar nu wat netter, want iedereen maakt dit mee, dus het leek me toch wel belangrijk er een artikel over te schrijven.

Het is dan ook echt niet erg als je met je training een keer een mindere dag hebt,
Het is zelfs niet eens erg als je meerdere klotedagen hebt in de gym.

Je hoeft niet bang te zijn dat je opeens geen ‘gainz’ meer zal maken en dat je spieren er af vallen!

Je lichaam is een complex organisme:

continu zijn miljoenen cellen bezig op te bouwen en af te breken en elke cel heeft zijn eigen ‘agenda’ met eigen taken en een plan, maar allemaal met één doel:

jouw lichaam zo efficiënt mogelijk te laten functioneren.

Dat jij dan ondertussen je lichaam ook nog eens allerlei gewichten op laat tillen en weer neerzetten om jezelf steeds sterker te maken is natuurlijk top!

Het is alleen ‘slechts’ één van de vele dingen waar je lichaam mee bezig is en daarom kan je niet verwachten dat je altijd maar loopt te pieken in de gym.

Je lichaam heeft tijd nodig om al die processen goed te laten verlopen en daarnaast óók nog jouw weefsel sterker te maken omdat jij hem nog meer te doen geeft door regelmatig in de gym te knallen.

WAT JE ZOU MOETEN DOEN ALS JE MINDER PRESTEERT IN DE GYM:

Wanneer je slechts 1 – 2 dagen minder presteert, dan is er niks aan de hand.

Als het echt ruk gaat en je twijfelt ook of het nog veilig is

(dus je kan bijv. je brace niet goed vastzetten bij het squatten),

dan zou je -20% a -30% van je werkgewicht kunnen deloaden en rustig met 100% focus op je techniek de oefening kunnen doen en vooral niet gaan pushen om die reps eruit te knallen.

Zodra je merkt dat je focus weg is, je tempo extreem vertraagt, of dat je simpelweg de techniek niet meer helemaal strak kan houden:

STOP DAN MET JE SET.

Je kan beter net iets te weinig doen en héél blijven zonder blessures, dan net iets teveel doen en jezelf blesseren.

Heb je langere tijd dat je minder presteert, nooit je reptargets haalt en/of algeheel met tegenzin traint, of met een lusteloos gevoel de gym in gaat (of lusteloos voelt gedurende de dag), geef dat dan direct aan bij mij.

Waarschijnlijk is er dan méér aan de hand in je leven buiten de gym en zou je er goed aan doen om bij jezelf te rade te gaan of je méér stress hebt gehad en/of minder goed hebt geslapen de laatste tijd.

In 9 van de 10 gevallen ligt het probleem op die gebieden en niet zozeer in de gym zelf.

Samen met mij kan je dan je stress / slaap aanpakken en/of de intensiteit van je trainschema aanpassen, dat kan dan de meest verstandige keus zijn in plaats van dom door blijven rammen met garantie op blessures.

MORAAL VAN HET VERHAAL:

gaat het kut in de gym?

Dan hoef je niet direct bang te zijn dat je minder spiermassa hebt, of dat je shape opeens compleet aan gort is!

Houd wel in de gaten wanneer je voor langere tijd minder lekker traint en je wellicht algeheel minder top voelt, dat er méér aan de hand kan zijn buiten de gym en leg je focus dáár op!

Succes en een fijn weekend nog!

( was dit wel acceptabel ?😳😁)

Groetjes,

Barry .

 

Share This

Deel dit bericht

Deel dit bericht met je vrienden..!