0618 946 036 info@poweredbybarry.nl
<< Ga Terug

HOE GA JE OP EEN GEZONDE MANIER OM MET UIT ETEN GAAN?

Regelmatig wordt mij gevraagd wat je kan doen met je voeding wanneer je weet dat je uit eten gaat.

Logisch natuurlijk, want thuis heb je alle controle over wat je eet en in een restaurant ben je overgeleverd aan de genade van de chefkok en wat die allemaal op je bord gaat gooien.

Je kan moeilijk met je weegschaaltje de keuken in lopen en elk ingredíënt apart gaan wegen en vragen of ze alles in PAM Spray willen bakken voor je.

In het kort kan je de volgende dingen doen:

1) Je kan enkele dagen ervóór al bewust lager in je calorieën eten om een ‘caloriebuffer’ op te bouwen.

2) Je kan op dezelfde dag dat je uit eten gaat bewust heel laag in calorieën (Protein Sparing Modified Fast/ PSMF) eten, zodat je bij het uit eten gaan een caloriebuffer hebt en wat meer te spenderen hebt.

3) Je kan de dag ná het uit eten bewust lager in calorieën eten als een balansdag om eventuele overmatige calorie-inname weer ‘recht te trekken.

Bovenstaande opties zijn allemaal gebaseerd op het bewust verlagen van je calorie-inname rondom je uit eten gaan, zodat je op het moment suprême in het restaurant méér kan eten.

Op de eetmomenten waarop je bewust laag-calorisch wilt eten kies je dan magere proteïnes (kipfilet, tonijn, ossenhaas, whatever) en grote volumes van laag-calorische groentes (sla, andijvie, komkommer, etc) of fruit (aardbeien, frambozen, bramen, etc )

In feite heel simpel, maar waar ik eigenlijk met deze post naar toe wil, is een heel belangrijk ander aspect.

Namelijk je MINDSET rondom uit eten gaan (of sociaal eten / eten in het bijzijn van anderen in het algemeen)!

De fout die veel gemaakt wordt is naar mijn idee dat er calorieën opgespaard worden met als doel om bij het uit eten gaan overmatig veel te kunnen eten.
Het volgende deel is dan ook vooral voor personen die geen rem hebben bij uit eten en/of stress krijgen bij het idee van ‘buiten de deur eten’:

MINDSET MAAKT HET VERSCHIL:

Je kan nog zoveel calorieën ‘opsparen’ met bovenstaande manieren:

indien jij compleet YOLO gaat bij het eten, maakt dat opsparen weinig uit.

Zelfs al zou je daarmee wél je totale calorie-inname onder controle hebben gehouden!

Het is namelijk een ongezonde manier van met je voeding omgaan, door jezelf uit te hongeren alleen maar om op een bepaald moment jezelf helemaal vol te stouwen en daarna met een zere buik naar huis te gaan en op de bank te moeten liggen uitbuiken.

Nogmaals: wil je een gezonde relatie met voeding ontwikkelen, dan is het opsparen van calorieën met het doel om later jezelf helemaal ziek te eten géén gezonde aanpak.
Het is belangrijk om voeding te gebruiken om je lichaam te VOEDEN en niet om jezelf ziek te eten.

De aanpak met de bovengenoemde 3 punten om calorieën opsparen is dus prima, mits je dan nog steeds op een ‘normale’ manier met je voeding omgaat bij het uit eten gaan.

LEER JEZELF KENNEN:

Om op een gezonde manier met voeding om te gaan en ook op een relaxtere manier uit eten te gaan, is het belangrijk jezelf te leren kennen.
Enkele veel voorkomende ‘uit eten types’ (er zijn natuurlijk meer soorten mensen, maar dit is wat ik veel zie gebeuren):

– De SHOW-OFF:

dit is iemand die bij het uit eten gaan altijd wil laten zien hoeveel hij of zij kan eten.
De omgeving kent je dan ook als ‘die vuilnisbak’ en op den duur creëer je het verwachtingspatroon dat je weer heel veel moet vreten om te laten zien dat je nog steeds de Koning van Overeten bent.

– De ‘IK HEB DE HELE DAG NIKS GEGETEN, DUS IK KAN NU EEN HEEL PAARD OP!’:

Deze gebruikt dus de caloriebuffer, maar het nadeel daarvan is dat er géén rem meer is op het moment dat er uit eten wordt gegaan.
Je hebt zoveel honger, dat je eigenlijk alles wilt bestellen van de kaart, je ogen groter zijn dan je maag en je daardoor met buikpijn het restaurant verlaat.

De ‘CALORIEËNTELLER’:

Deze persoon probeert bij het uit eten gaan alle calorieën te tellen van het eten voor zijn of haar neus.
Zodra de maaltijden ingewikkelder worden, raak je in de stress doordat je niet meer weet wat je allemaal binnenkrijgt.

VERANDER JE MINDSET / VERANDER JE TYPE

Voor al deze types geldt dat ze het belangrijkste uit het oog zijn verloren waar uit eten gaan eigenlijk om draait:

het genieten van het GEZELSCHAP waar je mee bent.

Hoewel het ‘uit eten gaan’ heet, draait dit niet om het eten.

Het draait om het hebben van een gezellige tijd met mensen waar je (hopelijk) graag mee bent.

Het nadeel van de SHOW-OFF is dat je op gegeven moment moeilijk nog van die ‘image’ af komt en elke keer de drang voelt om jezelf te bewijzen.

Indien je daar last van hebt en niet meer zo onzinnig veel wilt eten, spreek dan met jezelf van tevoren al af dat je het niet doet.

Je moet hiervoor afscheid nemen van ‘degene willen zijn die het meest kan eten’.

Je bent vanaf nu ‘degene die gewoon eet wat hij nodig heeft en meer niet’.

Wanneer de mensen aan tafel je dan gaan aanmoedigen om méér te eten kan je simpelweg volstaan: “nee dank je, ik heb genoeg gehad. Het is goed zo!” Ze zullen dan nog verbaasd blijven pushen, maar na 1-2 keer dit herhalen is het echt wel klaar.
Maak er gewoon geen woorden meer aan vuil en je zal zien dat je tafelgenoten vanzelf ophouden met pushen.

Wanneer je ‘IK HEB DE HELE DAG NIKS GEGETEN, DUS IK KAN NU EEN HEEL PAARD OP type bent en daardoor met buikpijn naar huis gaat omdat je geen rem meer hebt, probeer dan juist WEL te eten overdag.

Ja, calorieën sparen kan slim zijn, maar indien jij jezelf dusdanig uithongert waardoor je geen weloverwogen keus meer kan maken, is het géén handige aanpak.

Verander daarom in een type dat ‘zichzelf overdag goed heeft gevoed en daardoor met volledige zelfcontrole uit eten kan gaan’.

Je zal zien dat wanneer je normaal eet overdag, je met het avondeten in het restaurant ook meer controle hebt over je keuzes.
In plaats van dat je het hele menu wilt bestellen en alles op wilt eten, kan je dan wél het houden bij 1-2 gerechten en kan je ook nog van de patat en stokbrood afblijven die voor je neus staat.

Ben je dwangmatig CALORIEËNTELLER óók wanneer je uit eten gaat?

Probeer dan in plaats van calorieën te tellen, je eten eens echt te PROEVEN.

Verander dus in een fijnproever in plaats van in een rekenrobot 😛 Door je te focussen op Temperatuur, Aroma, Smaak, Textuur, Ervaring (T.A.S.T.E.) van je eten, zal je zien dat je automatisch veel betere portiecontrole hebt over je eten én veel meer geniet van je eten.
Je zal meer een voldaan gevoel hebben van het eten, in plaats van alsnog gestrest naar huis gaan omdat je je afvraagt of je de calorieën wel goed hebt ingeschat.

CONCLUSIE:

DOE NIET TE MOEILIJK OVER UIT ETEN GAAN

Wanneer je geen uitbundige porties bestelt, aandacht besteed aan je tafelgenoten ipv alleen maar aan de hoeveelheid eten en van tevoren nadenkt over ‘met welke mindset jij uit eten wilt gaan’, hoef je je echt niet druk te maken over een keer uit eten gaan.
Je kan er rekening mee houden door een buffertje in te bouwen, maar gebruik hiermee je boerenverstand en ga jezelf niet onnodig (dagenlang) uithongeren alleen maar om compleet YOLO te kunnen gaan in het restaurant.

Het kost onnodig veel mentale energie om jezelf uit te hongeren en het creëert een ongezonde relatie met voeding.

Indien jij een bepaald patroon herkent en een bepaald type hebt gecreëerd voor jezelf, waarbij je eigenlijk niet meer op een leuke manier uit eten kan gaan, vraag jezelf dan eens af of dit patroon/type zinnig is om vol te houden.

Zo niet, verander je patroon/type en daarmee je mindset over ‘uit eten gaan’!

🌅👌👍🤞🌅

 

Share This

Deel dit bericht

Deel dit bericht met je vrienden..!