0618 946 036 info@poweredbybarry.nl
<< Ga Terug

Is cardio goed voor je ??

Vaak krijg ik de vraag : moet ik thuis nog aan cardio doen ? Zal ik ook gaan hardlopen of fietsen ?

Bijna iedereen denkt bij afvallen aan cardio .
We moeten hardlopen fietsen roeien en zweten, dan verbranden we vet .

Die stelling is ongelofelijk fout .

Iedereen die bij mij traint traint op spier opbouw .
Spieren zijn je grootste vet verbrander .

Ik ben zelfs van mening dat cardio slecht voor je is, en zorgt voor meer vet opslag en spier afbraak op de lange termijn .
Maar niemand weet het …..
Jullie straks wel …
en ik zal jullie uitleggen waarom .

Hoe zie je er liever uit ?
Als een krachtig gebouwde sprinter met veel power.
Of als een magere marathon loper met een ingevallen en oud gezicht ?

Na 6 tot 8 weken van continue cardio training bereiken we een plateau fase.
Langer doorgaan met deze vorm van trainen is nagenoeg zinloos .

Te frequente en langdurige cardio training kan leiden tot adrenal fatique, vermoeidheid, angstaanvallen, allergieën en vermindering van het korte termijn geheugen, concentratie vermogen en uit onderzoek is zelfs gebleken dat dementie en alzheimer veel vaker voorkomen bij duur sporters .

Cardio training heeft eveneens een negatief effect op je testosteron/cortisol huishouding .
Een verlaagde testosteron spiegel zorgt er voor dat er minder spier massa opgebouwd kan worden of zelfs dat we spiermassa verliezen .
Spieren zijn zoals gezegd de organen die het meeste energie verbranden .
Het verlagen van spiermassa ( dus het verlagen van de vet verbranding ) is dus juist een ongewenst effect als het gaat om het verbeteren van onze lichaams samenstelling .

Cardio zorgt daarnaast ook nog eens voor teveel oxidatieve stress in het lichaam .
Ook kan dit resulteren in een toenamen van het stesshormoon cortisol .
Een te hoge cortisolspiegel houd direct verband met vet opslag op je buik .

Bovendien zorgt een toename van cortisol ervoor dat de spiercellen minder gevoelig worden voor het hormoon insuline .
Er zal dus meer insuline aangemaakt moeten worden door het lichaam om glucose uit het bloed naar de spieren te kunnen transporteren .

Een verhoogde insulinespiegel kan wederom een toenamen in vetopslag tot gevolg hebben .

De toename van insuline heeft vervolgens weer een afnamen van het groeihormoon tot gevolg.
Het groeihormoon is een verjongings hormoon, het zorgt voor versnelling en verbetering van het herstel .

Je zal ondertussen door hebben dat ik geen fan ben van cardio…?…
Ik verklaar al die hardlopers en wielrenners ook voor gek, je moet je afvragen wat je doel is .
Als je doel is meer conditie , dan kan je dat ook behalen door interval cardio .
Als je doel is jezelf helemaal uitputten om al je zorgen te vergeten en je lichaam onder ongelofelijke stress te zetten, dan heb ik niks gezegd ? Carry on?.
Wat zo droevig is, is dat de meeste die ik buiten hard zie lopen eigenlijk winnaars zijn, ze zijn van de bank af gekomen om daar te lopen om aan zichzelf te werken, en dat verdient een medaille, helaas zijn ze onwetend en vals voorgelicht, wat ze doen helpt hun niet naar hun doel, maar put ze nog verder uit lichamelijk, en de weg naar een mooi lichaam word zo zwaar uitputtend en hun voedings schema zal ze uitputten en ongelukkig maken .

Dus cardio is eigenlijk alleen een optie als je het op de goede manier gebruikt.
Een uur op een hometrainer zitten of hardlopen op het zelfde tempo heeft alleen nut als je er geestelijk rustig van word, verder heeft het alleen nadelen.
Denk maar is aan een hardloper of fietser die jij kent, of iemand die is gaan lijnen en cardio is gaan doen, die zijn op zeker wel veel kilo’s kwijt, maar zien ze er goed uit ? Komen ze ontspannen over ? Voelen ze zich goed ?
Meestal niet .

Mijn schema’s zijn gemaakt op spoergroei .
Soms lijkt het alsof je misschien niet helemaal gesloopt bent na een sport sessie, maar je lichaam heeft exact de juiste prikkel gekregen, en dat is het doel, niet helemaal gesloopt de sportschool uit lopen .
Als dat je doel is dan regel ik dat in 10 minuten als het moet ?? .

Om nu terug te komen op de oorspronkelijke vraag, moet ik cardio toepassen tijdens het lijnen op momenten van de dag dat ik daar tijd voor heb, en zo ja, wat moet ik dan doen .

Heb je een hometrainer of loop je graag hard, doe dan aan interval cardio .

Je loopt/fietst jezelf een aantal minuten warm op een rustig tempo .
Vanaf daar stel je een doel wat voor jou haalbaar is, maar een mooi voorbeeld is als volgt :
Warm lopen , max 10 minuten .
Geef nu vol gas, hou dit 10 tot max 30 seconden vol en ga weer terug naar looppas, kom even op adem een minuutje en nu weer vol gas ! En kom weer even bij .
Bij alle cardio apparaten of cardio bezigheden is dit hoe je het aan kan vliegen .
Dit werkt voor spier opbouw, verbrand vet en verbeterd de conditie .
En is veel sneller klaar, dit hou je nog geen kwartier vol .
Al het andere is een zinloze extra stress voor je lichaam en levert je niks op, behalve dan misschien geestelijke rust .
Ik kan me voorstellen dat je gaat lopen om je hoofd leeg te maken .
Als je dit wil , doe dat dan gewoon op looppas en bouw gedurende je uur een aantal momenten in waarop je bovenstaande doet .

Er is een uitzondering en dat is zwemmen .
Wil je toch alles geven voor langere periode, ga dan zwemmen .
Zwemmen maakt de spieren los, en aangezien je drijft in water is de belasting gering .

Mocht je nog vragen hebben, plaats ze hieronder en ik behandel ze met alle liefde ☺️

Barry

 

Share This

Deel dit bericht

Deel dit bericht met je vrienden..!