0618 946 036 info@poweredbybarry.nl
<< Ga Terug

Waarom je gaapt tijdens het sporten …..

Sta je lekker te trainen, begin je opeens met je mond wagenwijd open te gapen.

Herkenbaar?

In dit stukje zal ik een aantal oorzaken bespreken die er voor zorgen dat je gaapt tijdens het sporten.

Weer is wat anders 😂

Maar hopelijk weer interessant en leerzaam .

gapen is enorm aanstekelijk.
Maar hoe kan dit dan?

Verschillende experimenten hebben laten zien dat als iemand in de directe omgeving aan het gapen is, dat jij dit ook sneller gaat doen.

Zelfs het lezen van het woord gapen heeft een aanstekelijke factor.
Hieronder staan twee oorzaken waardoor jij waarschijnlijk tijdens het trainen moet gapen.

( schraapt keel gaapt lang )

Lets go !!!

Zuurstof tekort

Tijdens het sporten heb je vaak een vrij snelle ademhaling.
Deze is kort, maar bevat minder zuurstof dan wanneer je een keertje goed inademt.
Vaak zit je adem haling ook
Hoog, daar waar hij normaal in je buik
Zit.
Bij het doen van krachttraining komt het zelfs vaak voor dat we even tijdelijk onze adem inhouden wanneer we kracht zetten.
Ook dan heeft ons lichaam een tekort aan zuurstof.
Onze longen transporteren zuurstof naar ons bloed en wanneer er te weinig zuurstof in onze bloedcellen zitten, ga je dus gapen.

Door middel van gapen krijgen we in één keer een goede en flinke stoot zuurstof binnen in ons lichaam, waardoor onze bloedcellen hier weer van voorzien worden.

Het is dus heel belangrijk dat je tijdens het trainen goed door blijft ademen.

Ik zeg het al vaak, maar ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe ongelofelijk goed adem halen voor je is 😁😁🤪

Heel vaak wordt er gezegd dat er tijdens het kracht zetten uitgeblazen moet worden, maar wanneer het ademhalingstempo van een persoon heel anders is dan een trainingstempo, kan dit dus juist belemmerend werken.

Probeer dus een ademhaling te zoeken die voor jou prettig werkt.
Houd je adem in ieder geval niet te veel vast, straks val je flauw!

( adem halen, had ik al gezegd dat dat goed voor je is ? )

Adem in houden mag, maar kort en op je zwaarste punt .
Bij deadlift is dit bijvoorbeeld onderin, bij een squat ook, maar bij een lat pulldown is het boven in, dit noemen we blazen .

Blazen is je adem enkele seconden inhouden tijdens je grootste kracht inspanning, door het blazen kan je je lichaam “ op slot “ zetten voor een korte tijd waardoor de kracht beter opgevangen kan worden door je lichaam,

maar dit mag je dus maar even doen !!!

Buiten het feit om dat je tijdens het blazen veel druk op je bloedvaten zet, is langdurig je ademhaling stoppen dus slecht voor je .

Ik heb verhalen gehoord van mensen die stopten met adem halen en dan dood gingen, ja echt waar 😂🤪

Had ik al gezegd dat je adem moet halen ???

Adem in houden wekt overigens ook misselijkheid op, de druk op je maag word zo groot dat er een vacuüm ontstaat,

een wat ????

Onderdruk …

Er staan zat filmpjes op het net van kotsende deadlifters .

Te lang geblazed …

Haal adem 😳😳

Temperatuur regulatie in het lichaam

Een tweede oorzaak van het gapen kan komen door de regulatie van onze lichaamstemperatuur.

Door het sporten wordt onze lichaamstemperatuur hoger en onze hersenen krijgen het ook een stukje warmer.
In eerste instantie koelt ons lichaam zichzelf af door te zweten, maar vaak is dat niet genoeg.

Vooral niet voor de hersenen.

Door te gapen krijgt je lichaam een soort koel briesje binnen, waardoor de temperatuur van ons lichaam en onze hersenen omlaag gebracht wordt.

Verkoeling tijdens het sporten is dus wel zo prettig.

Je zult ook merken dat wanneer je sport in een warmere omgeving, je wellicht ook meer gaapt dan wanneer er een goede airconditioning aanwezig is( zoals bij mij 😁😁 )

Hoe warmer je lichaam het heeft, hoe vaker je gaapt.

Gapen in het algemeen wordt vaak gelinkt aan het gebrek aan energie of dat je je verveeld.

Er is nog steeds geen officiële wetenschappelijke reden bekend waarom een mens gaapt.

We weten nu in ieder geval dat het niet per se hoeft te komen omdat je moe bent.

Bij sporten, voornamelijk het doen van krachttraining, is dit dus gelukkig niet het geval.

Mocht je toch nog wat extra energie willen hebben tijdens het trainen?

Probeer eens een kop koffie van te voren te nemen of test een pre-workout.

Koffie en pre-workout bevatten veel cafeïne, deze zorgt er voor dat je hartslag omhoog gaat en er dus meer zuurstof in je bloed opgenomen word, daarbij maak cafeïne je alerter, en we weten allemaal dat het mentaal aspect zeer veel invloed heeft op de sport prestatie’s

Maar te veel cafeïne kan ook “gevaarlijk” zijn en hartkloppingen opwekken of een onrustig gevoel, er zijn middelen die er wel voor zorgen dat je meer zuurstof op neemt, maar dat je niet de oppepper krijgt die cafeïne je geeft .

Deze werken dus wel voor je lichaam, maar niet voor je geest, en zo doende geven deze minder resultaat extra tijdens het sporten, maar laten je wel stoppen met gapen en zorgen voor een sneller herstel tijdens het sporten.

Omdat de wereld van de supplementen echt een jungle is, verkoop ik er maar weinig .

Ik heb ze allemaal geprobeerd, van sommige had ik niks, en van andere ging ik licht geven 😁😁

Ik heb een aantal producten gekozen die ik verkoop waar ik achter sta, die veilig zijn goed werken en betaalbaar zijn .

In de wereld van de pre-workout heb ik er 3 .

Van licht naar zwaar :

Energy gym
Burners
Blast pre-workout .

De burners en gum kan iedereen gebruiken, ik schrijf ze soms zelf voor om je NEAT omhoog te houden als je op een droogtrain schema staat ..

( NEAT ???? Zie metabolisatie en energie balans )

De blast how ever is heftig, wil je deze proberen, doe dan eerst een halve scoop en kijk hoe je er op reageert, ieder mens is anders …

In de wereld van de pre-workout zonder de cafeïne heb ik eigenlijk maar een product gevonden wat echt werkt en de moeite waar is, dit is xtreme pump .

Dit zijn tabletten die je een half uur voor het sporten in moet nemen, hier merk je dus geestelijk helemaal niks van .
Je krijgt alleen meer zuurstof in je bloed en een grotere pomp in je spieren tijdens het sporten ..

Sooowww !!!!!!

( gaap )

Hoop dat ik weer wat interessants heb verteld 😃👍

Tot snel in de sportschool !!!

Groetjes barry .

P.s.

Koolhydraten eten net voor het sporten helpen je ook om meer energie te hebben tijdens het sporten, koolhydraten na het sporten helpen je over je dip heen na het sporten, probeer dus je grootste koolhydraat rijke maaltijden om het sporten heen te plannen ….

 

Share This

Deel dit bericht

Deel dit bericht met je vrienden..!