0618 946 036 info@poweredbybarry.nl
<< Ga Terug

De supplementen jungle

Creatine

Creatine is een lichaamseigen stof, waarvan een volwassene van 70 kg ongeveer 120 gram in zijn lichaam heeft.
Daarvan bevindt zich zo’n 95 procent in de spieren. Dagelijks breekt het lichaam ongeveer 2 gram creatine af.
Als je geregeld vlees of vis eet, dan krijg je dagelijks 1 gram creatine via je voeding binnen.
Een kilo rund- of varkensvlees bevat 4-5 gram van de stof.
Daarnaast produceren de nieren en de lever dagelijks 1 gram creatine uit de aminozuren arginine, methionine en glycine.
Overtollig creatine verlaat het lichaam, deels als creatinine, via de nieren en urine het lichaam.

Creatine speelt een rol bij een systeem dat de spieren van energie voorziet tijdens intensieve inspanningen.
Als je extra creatine inneemt, verhoog je de concentratie in je spiercellen.
De spiercellen zetten die creatine grotendeels om in creatinefosfaat, waardoor ze over meer ‘snelle energie’ beschikken.

Creatinefosfaat is een belangrijke energiebron tijdens korte, maximale inspanningen (sprints of korte, explosieve krachtsinspanningen).
De hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren is voldoende voor 8-12 seconden maximale inspanning.
Door creatinesuppletie kan de hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren met 20% toenemen.
In de praktijk betekent dit dat krachtsporters net 1 of 2 extra reps uit hun sets kunnen persen.
Ze kunnen daardoor hun spieren een versterkte groeiprikkel geven.

Natuurlijk kan de hoeveelheid Creatine aangevuld worden via andere metabole processen, zoals de afbraak van koolhydraten en vetten, maar dat kost wat meer tijd.
ATP wordt het snelst ‘opgeladen’ door de afbraak van creatinefosfaat, waarna je er weer eventjes maximaal tegenaan kunt.

Er zijn een hoop verschillende theorieën over hoe je creatine moet gebruiken .
Maar uit alle artikelen die ik heb gelezen, mijn eigen ervaring en de ervaring van alle sporters die ik ken kan ik je het volgende aanraden .

Gebruik creatine 1 maal daags 1 scoop ( het maak niet uit waarneer maar makkelijk is iedere dag om hetzelfde tijdstip, zo creëer je routine ) .
Gebruik creatine ook op de dagen dat je niet sport , 1 doseringen per dag .
Op jou creatine potje staat wel hoe veel scoops 1 dosering is .
Maar meestal is het 1 scoop van 5 gram ( als je hem bij mij hebt gekocht .

P.s. Gebruik je al langer creatine maar twijfel je of het werkt ?
Er zijn gevallen bekend waar het lichaam adapteert aan de creatine, het 1 keer 1 dag niet in nemen zorgt al voor een “reset” van het systeem .

De meeste zullen het af en toe al vergeten, dus gaat dit vanzelf, ben jij fanatiek net als ik en vergeet je het nooit ?
Plan dan 1 dag in de 3 maanden dat je het een dag niet neemt .

Groetjes

Barry

 

Share This

Deel dit bericht

Deel dit bericht met je vrienden..!