0618 946 036 info@poweredbybarry.nl
<< Ga Terug

BULKEN & CUTTEN

Wat is bulken en cutten ??😱😳😯

Ik hoor om me heen in de sportschool af en toe de term bulken of cutten vallen .
Meestal leg ik simpel uit wat het betekend, maar ik vond het toch wel de moeite waard om een stukje over te schrijven .

Let wel op !!

Voordat je het gaat hebben over bulken en cutten is het echt ten zeerste aan te raden dat je metabolisatie en energie balans volledig begrijpt .

Anders kan je nooit een goeie bulk of cut voor elkaar krijgen, dit is voor de pro’s die weten hoe hun voeding werkt en wat het met hun doet .

Als je zo ver nog niet bent raad ik je aan eerst metabolisatie en energiebalans nog een keer te lezen, dit is echt je basis voor alles !!

Bulken en cutten: de basis!

Als je regelmatig in de sportschool te vinden bent, komen de termen bulken en cutten je waarschijnlijk bekend voor.
Ben je nog niet zo lang met krachtsport bezig, dan kan dat soort jargon wat intimiderend klinken.
Gelukkig is dat nergens voor nodig.

In de kern is het simpel:

bulken betekent spieren opbouwen.

cutten betekent vet verliezen.

Je zult alleen wel een beetje op moeten letten dat je dat op de juiste manier aanpakt!
In dit artikel benoem ik de grootste valkuilen van bulken en cutten, en kijken we hoe het dan wél moet.

Bulken en cutten

De algemeenste definities van de termen bulken en cutten zijn als volgt:

Een bulk is een periode waarin de opbouw van spiermassa het hoofddoel is.
De dagelijkse calorie-inname is hoger dan de dagelijkse energiebehoefte.
Hierdoor kom je sneller aan in spiermassa, maar vaak ook in vet.

Een cut is een periode waarin het verliezen van vet het hoofddoel is.
De dagelijkse calorie-inname is lager dan de dagelijkse energiebehoefte.
Hierdoor verliest je vet, maar vaak ook spiermassa.
Aan de hand van deze definities is het duidelijk dat je niet tegelijk kunt bulken en cutten.
In tegenstelling tot wat wel eens gedacht wordt, is het voor gevorderde krachtsporters ook niet mogelijk om tegelijk spieren op te bouwen en af te vallen.
Alleen beginnende sporters kunnen met een calorietekort ook nieuw spierweefsel kweken.

Onder beginner word krachttrainers verstaan die korter als 3 jaar trainen .

Wil je toch meer spieren én minder vet?
Dan zul je om en om moeten bulken en cutten. Als je dat goed aanpakt, kom je zo stap voor stap toch dichter bij je einddoel.

Dit noemen we een lean bulk .

Het is echter wel belangrijk dat je daarbij niet in de bekende valkuilen stapt!

Bulken: hoe het niet moet

De meest gemaakte fout bij bulken is dat ‘aankomen’ te letterlijk wordt genomen. Mensen horen dat ze een calorieoverschot moeten hebben, en proppen zich dus opeens vol junkfood en andere rommel.
En toegegeven, zo word je zwaarder – maar dat zal meer vet dan spierweefsel zijn.

Om zo veel mogelijk spieren te kweken en daarnaast de vetopslag te beperken, moet je nog steeds nauwkeurig te werk gaan.
Dat betekent dat je nog steeds genoeg eiwitten nodig hebt, en dat er wel een beperking op dat calorieoverschot zit!
Er zit immers een grens op de hoeveelheid spieren die je op kunt bouwen.
Alle energie daarboven wordt gewoon vet.

Bulken: zo moet het wel

Kortom: het doel is niet om zo veel mogelijk te eten.
Het doel is om genoeg te eten voor maximale spiergroei, maar daarbij de vetopslag zo veel mogelijk te beperken.
Dat vereist dus een zorgvuldig afgestemde energie-inname.

Kort samengevat pak je bulken dus zo aan:
* Bereken je dagelijkse energiebehoefte
* Stel een voedingsschema samen voor die hoeveelheid calorieën
* Bouw met zware krachttraining zo veel mogelijk spiermassa op

Cutten: hoe het niet moet

Ook bij cutten maken mensen vaak de fout om het te extreem op te vatten.
Zoals je niet razendsnel moet aankomen bij het bulken, moet je bij het cutten niet te snel afvallen.
Want ja, met een crashdieet word je wel lichter, maar je verliest ook die zuurverdiende spieren sneller dan je wilt!
Bovendien is het simpelweg ontzettend ongezond én moeilijk vol te houden om zo weinig te eten.
Opnieuw geldt dus: werk met beleid, niet door als een dolle je calorie-inname te halveren.

Cutten: zo moet het wel

Om te voorkomen dat je lichaam spierweefsel gaat verbranden, moet je met een gematigd calorietekort werken.
Zo kan je nog aan genoeg energie komen door alleen opgeslagen vet te gebruiken.

Precies wat je wilt, dus!

Daarnaast is krachttraining belangrijk: zo geef je je lichaam het signaal dat je die spieren echt nog nodig hebt.

Cutten gaat dus zo:
* Bereken je dagelijkse energiebehoefte
* Stel een voedingsschema samen voor die hoeveelheid calorieën
* Zorg met krachttraining dat je zo veel mogelijk spiermassa behoudt

In principe doe ik dit allemaal al voor jullie, ik bereken je calorie behoefte en bepaal waarneer we over moeten schakelen .
Je mag er vanuit gaan dat ik weet wat ik doe 😁😁

Maar omdat het toch leuk is als je weet wat er gezegd word, wat er met je lichaam gebeurd en waarom, dacht ik ik leg het toch maar even uit 😁

Groetjes,

Barry

Cu

Share This

Deel dit bericht

Deel dit bericht met je vrienden..!