0618 946 036 info@poweredbybarry.nl
<< Ga Terug

Hallo allemaal !!

Dit keer heb ik voor jullie een stukje over alcohol, zat er natuurlijk een keer aan te komen dat ik hier iets over zou gaan schrijven ??

Het is best een lang stukje, dus ik stel voor dat je even een lekker glas van je beste wijn pakt, of een biertje of een mixie, kijk er even naar ga heerlijk zitten neem een slok en Hou je vast ….
Want ik denk dat je er de volgende keer anders over denkt als je hem in schenkt .

Waarom fitness en alcohol niet samengaan !

Ik denk ik val maar meteen met de deur in huis?

Ruim 80% van de Nederlanders drinkt zo nu en dan alcohol .
Maar allemaal weten we dat alcohol gewoonweg niet goed is voor je lichaam.
Af en toe een drankje kan niet veel kwaad, maar bij grotere consumpties kan het negatieve effecten hebben op je lijf.
Het is ergens dan ook wel vreemd dat we vanwege het sporten volop denken aan de juiste voeding, maar ons vaak niet afvragen of fitness en alcohol wel samengaan.

Het antwoord hierop is heel duidelijk:

laat de alcohol liever staan.

Misschien overbodig, maar ik wil dit toch even met jullie delen .
Nog niet eerder heb ik hier echt een stuk over geschreven omdat ik over het algemeen alcohol niet erg vind .

Normaal alcohol gebruik wel te verstaan .
1 of 2 wijntjes in het weekend is ieder weekend eigenlijk al te veel .

Maar 1 of 2 keer in de maand een avond wat drinken of 1x helemaal los gaan op een feestje is natuurlijk niet het eind van de wereld, en soms zelfs nodig om je geest te ventileren .

Dat gezegd hebbende ….

Wat doet alcohol met je lichaam

Grote kans dat jij aan het trainen bent omdat je aan je conditie wilt werken of omdat je spiermassa aan wil komen.
In beide gevallen heeft alcohol een negatieve invloed.
Alcohol zorgt ervoor dat verschillende processen in het lichaam verstoord worden, waaronder je vet verbranding en de opbouw van je spieren.
Daar gaan dus je resultaten die je met fitness hebt bereikt!
Alcohol wordt door je lichaam als een vergif gezien, en zodra je het binnenkrijgt, gaat je lichaam hard aan het werk om het weer zo snel mogelijk eruit te krijgen.
Andere lichaamsprocessen worden daarbij stopgezet of verstoord, wat negatieve gevolgen kan hebben.

Alcohol verhoogt cortisol. ( nee!!? )

Een van de gevolgen van het drinken van alcohol is dat je cortisolgehalte flink omhoogschiet.
Cortisol is een stofje dat normaal gesproken door je lichaam wordt aangemaakt zodra je te veel stress hebt ( zowel lichamelijk als geestelijk !! )
Het zorgt er tijdelijk voor dat je de stress aankunt, maar bij te veel cortisol worden je spieren afgebroken.
Drink je alcohol, dan maakt je lichaam ook meer cortisol aan.
Dit heeft dus als gevolg dat je spierweefsel wordt afgebroken, maar het zorgt er ook voor dat je spieren minder snel herstellen na een goeie training.
Drink je alcohol en heb je stress…. reken maar uit je winst ….

Erg zonde van je training!

Maar het is niet alleen de cortisol die je spierherstel tegenhoudt.

De alcohol zorgt er ook voor dat het fosforylatie proces in je lichaam wordt afgeremd ( me wat???… let op.. ) .

Tijdens dit proces hechten fosforgroepen zich aan de spieren, waardoor ze meer energie krijgen en groeien.
Dit neemt af zodra jij alcohol drinkt en je spieren zullen meer moeite hebben om te herstellen en groeien .

( best een belangrijk proces dus ? )

Alcohol en testosteron

Testosteron is een bekend hormoon dat heel belangrijk is voor de spieropbouw.
Het bevordert de spiereiwitsynthese, waardoor je spieren makkelijker kunnen groeien, je kracht toeneemt en je conditie beter wordt

( supercompensatie, daar doen we het allemaal
Voor ! Daar eet je zo veel eiwit voor ! ) .

Onmisbaar dus als jij spieren wilt kweken door te trainen.
Maar zodra jij alcohol drinkt, wordt deze productie verlaagd.
Uit onderzoek is gebleken dat je testosteronproductie met maar liefst 7% daalt zodra jij ongeveer drie tot vier glazen alcohol drinkt.

Daarbij speelt leeftijd ook nog eens een belangrijke rol.

Hoe ouder je bent, hoe sneller en meer je testosterongehalte daalt wanneer jij alcohol drinkt.

Het wordt dan lastiger voor je lichaam om spieren te laten groeien.

Alcohol zorgt voor vochttekort

Zowel voor het trainen als na het trainen is alcohol niet aan te raden.
Je zult misschien denken dat het geen probleem is om een biertje of wijntje na het sporten te nemen.
Maar dat heeft zeker wel directe gevolgen op jouw sportsessie.

Door het trainen maakt je lichaam melkzuur aan, wat later voor spierpijn kan zorgen.
Zodra jij alcohol drinkt na het sporten, kiest je lever ervoor om eerst de alcohol af te breken in plaats van de melkzuur.

En daar kan je lever best even mee bezig zijn. Voor één glas alcohol heeft het ongeveer een uur tot anderhalf uur nodig.

Alcohol droogt daarnaast ook nog eens uit, waardoor je snel een vocht- en mineraaltekort kunt oplopen.
En dat terwijl je lichaam vocht juist zo hard nodig heeft om je spieren te laten groeien.

Fitness en alcohol gaan niet samen!

Als laatste zorgt alcohol er ook nog eens voor dat je vetverbranding daalt of zelfs helemaal stop wordt gezet.
En daar hoef je niet eens heel veel alcohol voor te drinken.
Een kleine hoeveelheid alcohol kan er al voor zorgen dat jouw vetverbranding met 70% afneemt.

70% !!!!! ?

Het begrip bierbuikje komt niet voor niets ergens vandaan.

Kortom, er zijn een heleboel redenen waarom fitness en alcohol absoluut niet samengaan. Alcohol doet je sportresultaten snel teniet.
Een glaasje moet een keer kunnen, maar wil jij echt voor goede resultaten gaan met het trainen, dan kun je de alcohol voortaan beter laten staan.

Ik snap dat dit misschien allemaal slecht nieuws kan zijn als je regelmatig drinkt .

Maar als je dit drinken laat, zal je merken dat bovenop alle bovenstaande verbeteringen voor je lichaam, je je ook behoorlijk veel beter zal gaan voelen, en helderder .

Alcohol is tenslotte eigenlijk een soort van geaccepteerde drug …

Lekker, dat wel, ik kan ze ook aardig weg tikken als ik een feestje heb, maar onthoud, dat is 1 feestje en gemiddeld.
Nog niet eens 1 in de maand .
Daarbij kan ik je vertellen dat dat 1e feestje door werkt in mijn schema tot zeker de donderdag er na …

Hoop dat jullie er wat van geleerd hebben, weet, ik wil niemand niks verbieden, ieder maakt ze eigen keuzes en ik respecteer die van iedereen, dat weten jullie wel al denk ☺️

Ik wil jullie alleen maar dingen leren .

Groetjes
Barry

 

Share This

Deel dit bericht

Deel dit bericht met je vrienden..!